LUCIA

Nu har jag varit i Svenska kyrkan där vi har övat på Lucia och ätit kanelbullar. Vi ska nämligen gå luciatåg i svenska och katolska kyrkan! För er som känner mig kommer det nog inte som en överraskning att jag är med, men det är ju väldigt annorlunda att gå Lucia på Teneriffa! Ja, för mig i alla fall. Det var i alla fall väldigt mysigt i kyrkan och man fick riktiga sverige-julkänslor. Men så fort vi gick ut ur kyrkan så kom vi direkt ut på strandpromenaden där det var folk som gick i t-shirt, åt ute på restauranger och var nere på stranden. Kontraster till max.

Förra året, då var jag Lucia

Kommentarer
Postat av: PAPPAN

Det känns kanske mer naturligt om man tänker på att den ursprungliga Lucia kom från Palermotrakten söder om Rom. Många fiskare betraktar henne som sitt skyddshelgon. Om hon döljer nätstrumpor under särken eller om torskarna dras till det oskuldsfulla vet jag inte. Kram o puss.

2009-11-25 @ 18:37:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0