Hektisk vardag

Just nu är det otroligt mycket att göra, när jag inte jobbar är det massa kontorsarbete så jag hinner verkligen inte blogga! Men som allt annat går det i perioder och så fort jag hinner kommer jag berätta om allt kul jag har gjort och även lägga upp massa nya bilder, bland annat de första i uniform, från välkomstmöte och flygplats ;)
Lite snabb uppdatering: Mamma och Hans är här och det känns hur bra som helst. Jag har lyckats hyra en bil åt dem i två dagar med en ordentlig rabatt, vi är ute och äter goda middagar och har även hunnit ligga på stranden.
Igår var jag på flygplatsen, för första gången på kvällen. Det var superhektiskt då nästan alla flyg landade samtidigt och vi var bara 4 stycken. Flygplats är det roligaste med jobbet, det tycker nästan alla.
Nu måste jag rusa, om mindre än en timma ska jag och de andra guiderna åka till Magaluf där vi ska träffa alla andra ving-guider från ön, äta middag, gå barrunda. De är några vi samarbetar med som anordnar så att vi ska veta vilka de är! Det kommer bli riktigt kul.
Nu vet ni att jag lever. Hörs snart igen!!

På kontoret

Just nu sitter jag på kontoret och väntar på att Christer ska bli klar så att vi kan gå och äta lite lunch. Jag är ganska nervös, för igår sa min chef att jag skulle köra en utflykt imorgon! Det är en tur som inte guider brukar köra, utan som bara lokalguiderna som bor här kör. De som kan allt. Turen börjar i alcudia, sen åker man vidare till en marknad i Inca och till sist Palma där man ska gå rundtur och visa katedralen med mera! Alltså jag har inte kört transfer än, och så blev jag satt på den här turen! Det är kul att hon ville att just jag skulle köra, och jag älskar utmaningar, men stackars turister som väntar sig en proffsig tur och så får de mig :P Nej men det ska säkert gå bra!
Igår var vi ute och åt på Satyricon, en jättefin restaurang som egentligen är en gammal biograf. De berättade att vi skulle få flera små rätter så vi tänkte att det var 5-rätters middag. Så rätterna började rulla in, en efter en. Det var väldigt små portioner och jag och Linn började oroa oss mer och mer att vi inte skulle bli mätta. När vi hade ätit 5 rätten började vi känna oss lite mättare men var ändå lite tjuriga för att vi inte var helt mätta. Men tji fick vi. Rätterna fortsatte att komma in: Lax, torsk, hummer, bläckfisk, kött med mera och när vi hade ätit 9 rätter höll alla på att dö. Jag har aldrig varit så mätt. Och då kom, som värdinnan själv sa, höjdpunkten. Desserten! Choklad, melonbakelser, glass, jordgubbar. Så synd att man knappt kunde äta en bit av det!
Bilder från kvällen kommer upp så småningom.

Familjedag!

I fredags hade vi team-dag, eller familjedag som vår chef så fint har söpt om det till. Efter att jag hade jobbat lite på förmiddagen, och vi hade haft veckomöte fick vi reda på vart vi skulle. Först Katmandu, sen middag på Casablanca och till sist PIRATES!!! Alla bara skrek när vi fick reda på det. Katmandu är ett jättehus som är upp-och-ner. I huset finns det en massa saker att göra. Det påminner lite om lustiga huset på grönan, med spegelhall, och snurrande rum, men det fanns också en massa andra roliga saker. Det bästa är 3D bion då man sitter i stolar som rör sig i takt till filmen, ni vet, så att det känns som att man verkligen åker på riktigt. Vi gick på alla filmerna!
När vi så hade ätit och druckit lite vin var det dags för Pirates. Jag hade redan innan hört massa bra saker om pirates, från några av mina kollegor som hade varit där innan. Det är en show, med supersnygga och vältränade akrobater/dansare som är pirater. Showen är helt fantastisk och alla tjejer satt och dreglade över de avklädda männen. Jag kan inte ens förklara hur bra den är, men jag kan säga att det var utan tvekan den absoluta bästa show jag NÅGONSIN varit på. Och då är jag ett musikal-freak som har varit på massor av sådana saker. Men ingenting går ens att jämföra med pirates. Bra musik, bra dansare och riktigt underhållande. Jag och Linn har redan bestämt att vi ska gå snart igen, så fort vi får chansen!
Den bästa team-dagen man kan ha!

På väg till Magaluf

Linn körde vår bil

och de här mupparna åkte med

3D bion!

På Casablanca

Rikke och Jessika är lättroade

Haha

Den bästa posen Ken kunde komma på....

Linn ser taggad ut....

Innan Showen!

Jag och Linn lämnade gänget för bättre platser :P Inte snällt men så värt.

och tillslut en bild på hela familjen!

Första arbetsdagen!

I onsdags var det min första dag med uniform. Det kändes såå bra! Jag började dagen med service i en och en halv timma och sen höll jag välkomstmöte!! Jag var så sjukt nervös, trodde att jag skulle dö, men jag klarade mig uppenbarligen och fick en hel del utflykter sålda.
Senare på dagen åkte alla reseledare från Alcudia och några från Cala Bona ut på en av våra utflykter för att se hur den var! Det var en helt underbar och superrolig eftermiddag!

Sangria ;)

Firrar i nätet

Christer försöker förgäves bli brun och Ken steker (bokstavligt talat) full med olja

Jeanette och Nicholas

Min norska roomie Linn och Ingsan

Min danska roomie Lärke och Jesper

Fredrik, Sofie, Amanda och Jessika

Naaw :)

Edin var taggad :P

Introveckan: tisdag

I tisdags hade vi skattjakt i Alcudia. Det tog oss 6 timmar att hitta allt vi skulle och vi var helt slut efter en hel dags sännande. Men det är nyttigt, nu hittar jag ju typ överallt i Alcudia! Efter det satt vi på kontoret i flera timmar och gjorde färdigt alla våra mappar och sånt för i tisdags var det den sista dagen på introveckan!!

Introveckan: Måndag

I Måndags observerade vi en utflykt som heter "den klassiska grotteturen" då vii åkte ner på östkusten och besökte en superhäftig grotta som var minst 5- 23 miljoner år gammal.

Efter det åkte vi till Porto Christo och åt glass, tittade på alla lyxbåtar och badade fötterna!

Och på kvällen lagade jag och mina två fruar spagetti med köttfärsås, åt kex med ost och drack rödvin tillsammans. Mysigt att äta hemmalagad middag för en gångs skull!

Introveckan: Söndag

I söndags åkte några av sungarden-teamet till en gammal herrgård som tillhör en av Vings utflykter. Vi åkte dit för att kolla hur det var så att vi lättare kan sälja in utflykten men det blev som en liten extra team-dag!

På väg till La Granja

Chefen och Roomie

Några av oss i SunGarden. Och en liten tant :)

Senare på kvällen var det fest och då drog alla till Twister, som alla guider alltid gör, utan undantag. Här kommer de ocensurerade bilderna:

Introveckan: Lördag

I lördags observerade vi flygplatsen. Vi åkte ut med Linns buss och lyssnade på henne när hon höll en transfer. Det var roligt att se hur alla strssade runt, skickad folk till bussar, skickade iväg bussar till hotellen och se hur de tackade problem. När vi var klara hade vi 4 timmar på oss att göra vad vi ville innan vi skulle observera service så självklart drog jag ner till stranden och solade och badade! Det var bara jag, mp3n och veckorevyn så det var nice att bara få koppla av helt och hållet i några timmar.

Introveckan: Fredag

Oj vad dagarna går fort! Klockan är redan 11 på kvällen och jag kom hem för inte så länge sedan. Jag och lärke har varit och handlat massa mat till vårt lilla hem och sen var vi och åt i hamnen. När vi var och åt så hade Lärke fortfarande sin Ving-uniform på sig så jag kan säga att jag blev en gnutta ignorerad jämfört med henne! Haha nej de är väldigt trevliga och service-minded och jag blev behandlad precis som man ska bli som gäst, men eftersom Lärke hade sin uniform skulle de, speciellt ägaren, passa upp massor, skämta och komma och prata. När vi gå pussade han Lärke på kinderna, som är väldigt vanligt att man gör i spanien så det var egentligen inget konstigt,  men hon var helt oförberedd så det såg bara misslyckat ut, haha! Kunde bara inte hålla mig för skratt.

Annars har vi ju som sagt varit på utflykten "Legendariska Mallorca" idag. Vi började med att åka buss till Valdemossa, sen vidare till Solliér där vi åt lunch och därifrån tog vi spårvagnen upp i bergen. Det är ingen idé att jag berättar mer utan jag tror bilderna berättar det mesta :)

Fika i Valdemossa. Kaffe latte och potatisbulle, en mallorkinsk specialitet. Godare än du tror!

Torben tyckte också om potatisbulle!

Vi åkte en liten båttur i Solliér

Jag och Line på båten, med Port de Solliér bakom oss

Sen åt vi supergod glass i solen. Och jag är fan så mycket brunare än det ser ut! :P

Tänkte att ni skulle få en liten bild av hur hamnen ser ut

Här har ni mig och Line igen, fortfarande i vackra Solliér

Spårvagnsturen

På väg upp i bergen (Line som tittar ut)

En fin liten by

Vi bytte till ett annat tåg som tog oss hem :)

Introveckan: Torsdag

Idag har vi haft skattjakt i Palma! Det betyder att vi har följt en karta över palma stad, och med hjälp av den hitta byggnader och ta reda på olika saker etc. Det har varit så roligt! Palma är den finaste staden jag någonsin har varit i. Jag längtar tills jag få ta med er som hälsar på dit, så vi kan shoppa, äta och fika i allra lyxigaste grad.
När vi hade spenderat en hel dag i Palma åkte vi hem, visade resultatet för vår servicechef och sen gick vi ut och åt i hamnen här i Alcudia. När jag och lärke, min danska rumskompis var på väg hem skulle jag bara stanna och ta ut pengar. Jag tryckte på allt jag skulle och valde att ta ut 100 euro, alltså 1000 kr. Kortet kom ut men inga pengar. I lite halvt panik ringde jag Sara-Lisa och hon sa åt mig att ringa banken. De pratade bara spanska så det gick inte alls. Jag ringde Linn som pratar flytande spanska, så hon och hennes spanska pojkvän fick komma och möta mig. När vi kom till automaten förklarade han att man bara kan ta ut pengar där om man hade ett spanskt konto. Så ovärt att jag ringde min servicechef, höll kvar lärke och och störde ringde Linn bara för det där! Men som tur är har jag ju kvar mina pengar så det ska jag ju vara glad för.
Nu ska jag sova så jag är utvilad imorgon då vi ska på utflykt till Valdemossa och Sollier.
Buenos noches!

Introveckan: Onsdag

I onsdags fick vi skjuts av Goran till huvudkontoret i Palma. Där fick vi träffa staben, fylla i lite papper och sedan gå till polisstationen för att fixa NIE-nummer. Fråga mig inte vad det är, jag tror att det ett spanskt personnummer, men jag är inte helt säker. När vi kom till polisstationen var det en suuperlång kö. Vi gick runt hörnet för att kolla, men där fortsatte kön ännu längre! Men det var bara att gå och ställa sig och vänta, och det tog faktiskt bara en timma innan vi kom in, men väl inne fick vi vänta 60 nummer innan det blev vår tur! Sinnessjukt.
Sen åt vi lunch, och efter det hade vi genomgång av trafik (flygplats), bokning, biljettförsäljning och sånt.

När vi var klara skyndade vi oss att bya om och sminka oss, och sen åkte vi med vår Area Manager direkt från Hk till Son Amar. Där var alla Ving-guider från hela Mallorca.  Först fick vi en drink i baren och sen fick vi gå back-stage och kolla hur de gör showen. Efter det samlades vi för lite tilltugg innan vi satte oss vid våra bord inne i stora salen och började äta och titta på showen. Den var helt fantastisk! Det var sång, dans, komedi och trolleri samtidigt som vi fick massor av gratis vin, 3-rätters och så satt vi längst fram också. Jag kan inte fatta att sånna här saker ingår i mitt jobb!
Efter showen åkte alla tillbaka till Alcudia, där de flesta gick till Twister och festade vidare. Jag och min rumskamrat Linn åkte dock hem vid 3 när de andra gick vidare, det fick räcka för min första kväll ute.

Framme på Mallorca

Nu är jag äntligen framme och sitter i en underbar lägenhet som nu är mitt nya hem!
När jag kom fram till Mallorca idag möttes jag av min chef, Sara-Lisa, som gav mig ett välkomst-kuvert. Hon presenterade mig för två danska tjejer som också kom idag, en som var helt ny som jag, och en som hade jobbat några säsonger. Vi hoppade på en transferbuss som tog oss till Alcudia, där vi mötte lite fler guider på kontoret.
En guide, Julia, skjutsade mig till min lägenhet där jag fick lämna väskorna innan vi åkte vidare till en lunchrestaurang. Där mötte vi upp Sara-Lisa, de två danska tjejerna och åt lunch samtidigt som Sara-Lisa gick igenom vårt välkomsthäfte. Sen åkte vi tillbaka till kontoret där vi fick våra uniformer och lite sånt, och efter det kom jag hem till lägenheten där jag bara kopplade av, provade mina uniformskläder och packade upp. Där träffade jag en av mina rumskompisar, en norsk supergullig tjej som heter Linn och vi satt ute på balkongen och pratade ganska länge. Hennes mamma är här också! Det är därför lägenheten är så städad, handukarna fräscha och fint ihopvikta och det finns massa mat, dricka och frukt sa de! Det är skönt med mammor :)

Nu har jag varit och ätit kinabuffé till middag med tre andra guider. Det var jättetrevligt! Alla jag har träffat är supertrevliga och de ska bli kul att träffa resten av gänget imorgon då vi ska till Son Amar på en stor show och äta trerätters-middag!

På arlanda imorse

Hotellet

Nu sitter jag på hotellrummet och skriver. Det känns helt ofattbart att jag äntligen ska åka. Dagen har sett ut så här: Vid 4 vinkade pappa, Anna och Martin hej då vid tåget och vid 7-tiden kom vi fram till Malmö. Vi tog en flygbuss ut till Sturup och checkade in på hotellet vid 8. Efter att vi dumpat väskorna på rummet åt vi en supergod middag på restauranten och sen satte vi oss i baren ett tag. När vi kom upp på hotellrummet igen tråkade jag ut Putte genom att ha en lång skönhetsbehandling :P Men han fick det han var sugen på sen.................... en till öl i baren. Såklart. Där satt vi och mös ett tag tills vi gick upp igen och nu sitter jag här. Nästa gång jag hör av mig är jag på Mallorca! Hör av mig så fort jag kan!

Packningsproblem

Imorgon tar vi tåget till Malmö där jag och Putte ska bo på hotell. Det blir vår sista natt tillsammans på väldigt lång tid så det kommer bli sorgligt men ändå väldigt mysigt.
Dagen efter åker jag kl. 08.00 från Sturup och kommer fram till Mallorca efter ungefär 3 timmar. Spännande!!

Just nu är jag i full gång med packningen. Jag har skrivit en packlista på två sidor, hoppas allt går i! Som tur är får jag ha med mig 40 kg, alltså dubbelt så mycket än vanligt, men jag siktar på att ta med mig 30. Jag kommer förmodligen att ha med mig en del nytt hem efter de här fem månaderna ;)

Nu måste jag skynda mig, har massor kvar att göra! Skriver mer imorgon när jag har kommit fram till hotellet.