Ännu en båttur

I tisdags åkte vi ut på havet med en katamaran.
Vi solade, kollade på valar, åt lunch och drack champagne. Ingen dålig arbetsdag!

Hela gänget innan vi gick på båten

Underbart

Salut!

Fingerpainting

Nu har jag kommit hem från hotellet. Jag har haft fingerpainting...

Jag blev överfallen! Men jag antar att det är roligare att måla på guiden än på papper :P

Siam Park

Idag har jag, Madde och Elin varit på Siam Park. Det är ett stort vattenland uppbyggt i thailändsk miljö och helt otroligt kul! De har enorma åkattraktioner för en, två, tre eller fyra personer på samma gång. De har en lång kanal där man åker igenom hela parken, ner för en stor fors och sedan ner i ett rör under vattnet där man får se massa fiskar. De har till och med en konstgjord strand med äkta sand inne i parken där det kommer superhöga vågor, eller snarare tsunamis, som man kan åka med! Det är svårt att förklara hur grymt det egentligen är men jag kan säga att jag kommer att hänga här nästan alla mina lediga dagar! Alla ni som hälsar på - Siam Park är ett MÅSTE!
Jag hade ingen kamera med mig men här kommer lite bilder som jag har tagit från internet så ni kan få en liten bild av hur det ser ut:

Den konstgjorda stranden

Jättevågorna

The dragon där man åkte 4 st

Tunneln under vattnet

Chicas i fyrtal

Loro Parque

I lördags åkte vi på den hittills roligaste utflykten: Loro Parque!! Den bästa djurparken jag någonsin har varit på. Den är känd över hela världen och sammarbetar med SeaWorld så de har till och med späckhuggare! Superkul dag!

Några av oss innan vi gick in

Spännis

Nästan hela gänget

Delfinshow

Onsdag

Nu sitter jag på kontoret. Idag har vi haft genomgång av reklamationer, veckomöte och sedan genomgång av reseförsäkringar. Viktigt att veta med gud så långtråkigt, nästan 5 timmar av att bara lyssna. Jag har ju fått exakt samma information en gång innan. Men men det är bra att höra det flera gånger så att jag kan vara 100% säker och slippa ringa min chef när jag hamnar i situationer då jag ska betala ut pengar med mera.

Förresten för er som har undrat över bilden längre ner på inlägget Thomas-Cook kväll så nej: Det hände inget mellan mig och shorty-blueshirt eller mellan Ramona och mr tight-pants. En lite längre man tack. De var bara trevliga britter som var kul att snacka med!

Ikväll är det öppningskväll på den glade viking!

Vulkan

Ikväll har jag, Ramona, Maria, Andreas, Louise, Elise och Fredrik suttit på min balkong och snackat, lyssnat på musik och druckit champagne ur tekoppar större delen av kvällen. Ett av ämnena som kom upp var vulkanen Teide som finns här på vår del av ön. Den var visst aktiv fortfarande, något som jag inte hade en aning om. Det gjorde inte saken bättre att den har utbrott ca var hundrade år. Senaste utbrottet var år 1909....

Första dagen

Nu har jag precis kommit hem från min första flygplatsdag här på Teneriffa. Det var härligt att ha lite gästkontakt för första gången på över en månad! Tranfern hem åkte jag med Fredrik och vi pratade mycket med gästerna som alla var väldigt gulliga. Det är mest äldre och barnfamiljer som åker och de är alltid lätta att ha och göra med.
Nu ska jag, Ramona och vår chef Hanne åka ut till hotellet och fixa iordning OpenHouse. Imorgon börjar vi jobba på hotellet! Jag skriver nog igen senare ikväll
Hasta Luego

Teneriffa runt

I fredags satte sig alla guiderna på en buss 07.30 och åkte iväg upp i bergen. Det var dags för en 11 timmars utflykt runt Teneriffa.

Ett stopp på vägen upp i bergen för att njuta av soluppgången

Första hållplatsen var en utkiksplats där man såg ut över byn Garachico och Mallorcas 14:e ö. Garachico nästan helförstördes under ett vulkanutbrott 1706.

Nästan precis likadan bild som ovan, men här på utkiksplatsen!

Garachico

Madde (som också jobbade på Mallorca i sommar), Elin och Ramona

Det fanns visst intressantare saker att spana in

Det andra stoppet blev i byn Icod de los Vinos. En gammal spansk by med speciella hus och mycket träd och blommor. Där såg vi ett 3000 år gammalt drakblodsträd och en katolsk kyrka. Guiden berättade att när det är högtider, speciellt i påsk, är det stor festival i hela byn då man bär ut en staty av ett helgon som väger flera hundra kilo och går runt i staden, gömda under en duk som täcker bordet helgonet står på.

Det är en superstor potatis som växer i fontänen.

Vi fick chansen att visa lite hud

3000 år gammalt drakblodsträd

Trejde stoppet var Pueblo Chico, en plats med miniatyr-städer, -byggnader och -människor

Ni kan se små grottmänniskor i bakgrunden

Där åt vi också lunch men kände oss lite uppsvällda efter den

Efter det åkte vi till Orotava där vi besökte ett gammalt kanariskt hus där vi fick se runt hur man bodde förr och dricka Sangria till typisk kanarisk musik av en söt liten grupp som sjöng och spelade.

De drog också upp några som fick dansa folkdans till musiken, bland annat Elin som verkar ha kul :P

Och sista stoppet blev Bodega Alvaro som är en vinkällare. Där fick vi äta tapas och smaka på olika viner, rött, vitt, rosé, champagne och moscatel.

Det bästa var att vi fick välja vilken vinflaska vi ville att ta med hem. Jag valde Champagne såklart ;)

Castillo San Miguel

Efter Teide i torsdags fick vi ca 45 min hemma, sedan var det dags för möte på Sunwing och näär det var klart så åkte alla iväg till ett slott som heter Castillo san Miguel. Där åkte vi tillbaka i tiden: Vi fick kronor på huvudet, kåpor i svart och blev placerade på bänkar vid avlånga bord, så att vi hade en stor arena framför oss. Där visades sedan att skådespel med hästar, fåglar och riddare. Vi såg på turneringar, slagsmål och kärleksscener samtidigt som vi åt soppa, bröd, kyckling och potatis - utan bestick. Det var riktigt roligt och publiken som satt runt om den stora arenan drogs verkligen med i spelet. Alla satt i grupper runt om i salen och varje grupp hade en egen färg på sina kåpor, och även en egen riddare. Som sagt var vi svarta och hade den coolaste riddaren "the black knight" som vi hejade på hela kvällen och som självklart vann! Det låter kanske lite nördigtnu när jag förklarar men vi hade i alla fall kul och skrek som tokar :D
Utanför slottet

Riddarna

Riktigt proffsig show. Tyckte lite synd om hästarna bara.

En svart dvärg-inföding. Snacka om minoritet

Efteråt var det en show med brasilianare som dansade. Dio Mio!

Teide

I torsdags åkte vi till vulkanen Teide som är spaniens högsta punkt på 3718 m. Bussen körde oss upp 2356 m och efter det fick vi ta en linbana upp till 3555 m - mitt livs läskigaste åktur! Jag skakade hele turen, det var så högt! Resten av biten upp till toppen fick man gå men det gjorde inte vi, det räckte med höjder för min del. Om ni undrar varför vi har ganska mycket kläder på oss på bilderna så är det för att det är kyligt i bergan, ca 15 grader, men nere där vi bor är det väldigt varmt.

Ett stopp på vägen upp

Vi var över molnen

Nästan uppe vid toppen

Meget flott

Den läskiga liften

Thomas Cook-kväll

På onsdagskvällen var vi bjudna på en stor fest av Thomas Cook. Thomas Cook är den koncernen där Ving bland massor av andra resesällskap ingår. De som var bjudna var Thomas Cook United States, Thomas Cook Germany och Thomas Cook Northern Europe. Det var en underbar kväll.
Vi började med att mingla runt och då bjöds vi på olika drinkar som bland annat strawberry daiquiri, champagne och mojito och lite aptitretare som sushi, lax och olika sorters skinka med mera.
Tittar du på första bilden jag har lagt upp så ser ni att jag har växter och stenar bakom mig. Där gick det runt människor i gammeldags kläder och hade ett slags skådespel hela kvällen. Ibland rörde de sig och ibland stod de helt stilla så att man trodde att de var statyer!

Efter minglet var det dags för middag. Där bjuds det på en förrätt, tre huvudrätter, en efterrätt och dricka som rött vin, vitt vin och bananlikör. Under middagen snackade företagets högsta chefer, bland annat Sam Weihagen som är vår chef. Riktigt häftigt att se dem. Det var också en kändis i spanien som sjöng för oss och när ingen var på scenen spelades bland annat house av en DJ högt uppe i den stora salen.

Många olika sorters glas

Salen var full av stjärnor och en måne i taket

Högsta cheferna

Vi lärde känna några engelsmän från Thomas Cook UK.

En av våra ställde upp och sjöng "Mercy"

Efteråt blev det utgång!

Fler bilder

På katamaranen

Här är en bild på en av valarna vi såg. De hoppar inte så det går inte att ta så bra bilder

Men delfinerna lekte för fullt

Här badade vi från båten. Vi är i mitten av bilden

På väg hem kom det fler delfiner och hoppade vid sidan av båten

Jag och Ramona

Första dagen

Idag har jag varit på båttur! Vi har badat vid några av europas största klippor, solat, druckit champagne och framför allt sett massor av valar och delfiner! Valarna såg vi på lite längre avstånd men de var ändå ganska nära men delfinerna var precis vid sidan av båten och hoppade och lekte.
Tyvärr hade jag inget batteri på min kamera men jag lyckades ta en bra bild med min mobil. Men Ramona hade sin kamera med och tog massor av bilder så när jag har fått hennes bilder så kommer jag att lägga upp mer från dagen!

Tre stora delfiner och en bebis-delfin :D

Äntligen framme

Nu är jag framme på Teneriffa! När jag kom fram möttes jag av två superglada tjejer som ni kan lista ut vilka de är om ni har läst tidigare inlägg. Det var jättekul att träffa dem igen! På flygplatsen hälsade jag på de flesta guiderna och träffade även de andra som anlände idag, två tjejer som är reseledare och en tjej som ska jobba på Sunwing. Vi åkte till våra lägenheter i las Vinas och fick reda på vart vi skulle bo och med vilka. Här kan vi snacka om att jag har haft tur. Jag har fått den så kallade "ikea"lägenheten och det betyder att den har helt nya snygga möbler, liten platt-tv, nyrenoverat kök och fräscha badrum och det är också den enda lägenheten med internet!! Inte för att skryta men det är NICE!!! :D Jag brukar inte ha tur men här drog jag högsta vinst på lägenheterna.
Innan var jag och Camilla och åt middag, shoppade lite och handlade mat m.m. Så nu sitter jag här på balkongen i solnedgången, käkar vindruvor och njuter av min första kväll på Teneriffa!

Spännande!

Ikväll åker jag! Klockan elva ikväll kör jag och pappa till arlanda. Det tar ca 6 timmar upp härifrån så vi kör så att jag kan checka in direkt när vi kommer fram. Sedan bär det iväg till mitt nya hem för ett halvår! Planet lyfter 07.30 och jag är framme på Teneriffa kl 12.25 där jag kommer att möta upp de andra guiderna som kommer ungefär vid samma tid. Det ska bli sååå kul :D Imorgon kommer också två av mina tjejkompisar vid samma tid, Camilla och Ramona. Jag är superglad att jag ska jobba med dom!

Jag och min vapendragare Camilla. Nu blir vårt dream-team ännu bättre med Ramona också. Compostela Beach Club kommer att vara Teneriffas bästa hotell!

En dag på havet

Rikke och Jessica hade fixat en teamdag där vi först åt lunch i Port de Pollenca och sedan åkte ut med en båt därifrån. Supermysig dag!

Ken, Jessica, Rikke och Camilla på restauranten

Christer och Ruben

Friterad bebis

Väntar på att båten ska komma in

Ken och Camilla underhöll oss så länge

Innan vi går på båten

Jag och Jessica

På båten

Hade blivit sprutad med sangria i ansiktet

Ett badstopp i en lagun

Team SunGarden :)

Maskerad i Cala Bona

I Juni var vi bjudna på maskerad med vatten-tema av guiderna i Cala Bona. Kvällen var på en bar i Hawaii-stil med exotiska drinkar, skön stämning och med en massa karaoke!

Nästan alla från Alcudia var pirater!

Jag sjöng karaoke och vann, och blev då Miss Dolphin!

och fick då självklart en kärlekssång av Mr. Dolphin ;)

De nominerade för bäst klädda

Hajen blev en av gänget!

Så han fick åka med i bilen tillbaka till Alcudia...

...och följde med oss på krogen!

Fest hos Piero Rossi

Som jag nämnde i ett äldre inlägg var vi på "poolparty" hos den största restaurangägaren i Alcudia, Piero Rossi. Där bjöds alla från Ving, Fritidsresor, Apollo och Solresor på buffé och fri bar i ljudet av schysst musik från en fet ljudanläggning med DJ i hans lyxvilla med havsutsikt! Här kommer lite bilder från kvällen:

Nicholas och Sara-Lisa på altanen

han hade Jacuzzi i sovrummet! Vi var tvugna att ta kort på det :P

Jeanette och jag

Sofie och Amanda

Blottare, Fotograf, Dirigent, Flygvärdinna, Trägårdsmästare, Snickare, Målare, Instruktör & Polis. Reseledare asså.

Jag och Lärke vid poolen

Såhär kan det se ut på en guide-fest